0
سبد خرید خالی است.
logo
منو
logo
logo

تاریخچه باشگاه بارسلونا

باشگاه فوتبال بارسلونا (Fútbal Club Barcelona) نام یکی از تیم‌های حرفه‌ای لیگ اسپانیاست که در سال 1899 توسط عده‌ای سوئیسی، انگلیسی و اسپانیایی و به رهبری خوان گمپر تاسیس شد. این باشگاه به نهادی برای ترویج فرهنگ کاتالان یا کاتالانیسم تبدیل شد و شعار
(més que un club) یا فراتر از یک باشگاه را برای خود انتخاب کرد.

برخلاف بسیاری از تیم‌های جهان، این باشگاه توسط هوادارانش اداره می‌شود و یکی از باشگاه‌های ثروتمند جهان به حساب می‌آید.

رقیب سنتی این باشگاه، تیم فوتبال رئال مادرید است و رقابت بین این دو باشگاه به “الکلاسیکو” معروف است که جمعیت زیادی از سراسر جهان به تماشای آن می‌نشینند.

آبی و اناری‌ها برای اولین بار در سال 1909 صاحب ورزشگاهی شدند که حالت استادیوم اختصاصی داشت و با تلاش خوان گمپر به دست آمده بود، این استادیوم “اینداستریا” نام داشت که حدودا 8/000 نفر گنجایش داشت، بعدها و در سال 1922 این تیم به استادیوم “لس کورتس”نقل مکان کرد که چیزی حدود 22/000 نفر ظرفیت داشت، چندسال بعد گنجایش این ورزشگاه به 60/000 نفر رسید تا اینکه کار ساخت استادیوم خانگی این تیم در سال 1957 به پایان رسید، ورزشگاه خانگی تیم فوتبال بارسلونا “نیوکمپ” نام دارد که با گنجایش بیش از 99 هزار نفری خود، بزرگترین استادیوم اروپا به شمار می‌رود؛ چیزی حدود 25/7% مردم اسپانیا طرفدار بارسلونا هستند و همین هم موجب این شده که این باشگاه یکی از پرطرفدارترین تیم‌های حال حاضر اسپانیا باشد.

القاب معروف بارسلون

این باشگاه که با لقب‌های آبی و اناری‌ها(بلوگرانس) ،کاتالان‌ها و بارسا شناخته می‌شود و با کسب 97 قهرمانی رسمی، یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال است؛ 26 قهرمانی در لالیگا،31 قهرمانی در کوپا دل ری، 13 قهرمانی در سوپرجام اسپانیا، 3قهرمانی در کوپا اوا دیورته، 2 قهرمانی در کوپا دی لالیگا حاصل صد و بیست و دو سال فعالیت حرفه‌ای این باشگاه در فوتبال اسپانیاست؛ همچنین این تیم یکی از سه تیم اسپانیاست که سقوط به دسته پایین‌تر را در کارنامه خود ندارد.

به جز افتخارات داخلی بارسلونا توانسته 5 قهرمانی در چمپیونزلیگ(لیگ قهرمانان اروپا)، 5 قهرمانی در سوپرجام اسپانیا، 4 قهرمانی در جام در جام اروپا، 3 قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان، 3 قهرمانی در اینتر سیتیز-فیرز کاپ و 2 قهرمانی در جام لاتین بدست آورد و از این حیث یکی از تیم‌های موفق اروپا محسوب می‌شود.

بارسلونا اولین تیمی که در اسپانیا سه گانه گرفت

در سال 2009 این باشگاه به اولین تیم تاریخ اسپانیا تبدیل شد که موفق به کسب سه‌گانه (لیگ،جام حذفی و چمپیونزلیگ) می‌شود و در همان سال توانستند با ادامه روند موفق خود شش‌گانه جام‌ها را فتح کنند، افتخاری که تا سال 2021 تنها در اختیار این تیم بود و بایرن مونیخ هم با کسب شش‌گانه پر این سال توانست در کنار بارسلونا بایستد.

این باشگاه بجز تیم فوتبال در ۱۴ رشته ورزشی دیگر نیز تیمداری می‌کند و علاوه بر این به انجام فعالیت‌های فرهنگی هم می‌پردازد تا شعار فراتر از یک باشگاه را تحقق بخشد.

از اسطوره‌های باشگاه بارسلونا می‌توان به: یوهان کرایوف، لیونل مسی، کارلوس پویول، ژاوی، اینیستا، ساموئل اتوئو، ریوالدو، رونالدوی برزیلی، رونالدینیو، پپ گواردیولا و… اشاره کرد.


اگه شما هم جزو هواداران متعصب بارسلونا هستین توصیه می‌کنم تاریخچه جذاب تکامل کیت ورزشی بارسلونا رو از دست ندین

داستان رنگ آبی و اناری بارسلونا

شاید اینکه چرا رنگ آبی و اناری برای لباس بارسلونا انتخاب شد را کسی دقیق نداند اما خب چند روایت در رابطه با این انتخاب وجود دارد که نسبت به بقیه حدس و گمان‌ها معتبر‌تر هستند:

آرتور ویتی، پسر یکی از مدیران باشگاه مدعیست که ایده اصلی طراحی لباس بارسلونا متعلق به پدر اوست که این طرح را از لباس تیم مدرسه بازرگانی تیلور الهام گرفته است.

نظریه دیگری که در رابطه با طرح کیت بارسا وجود دارد طبق گفته تونی استالبر نویسنده است که می‌گوید این دو رنگ برگرفته از جمهوری اول ماکسیمیلیان روبسپیر هستند.

اما به جز این دو نظریه، نظر سومی هم هست که نسبت به این دو نظر در خود کاتالونیا اعتبار بیشتری دارد و می‌گوید خوان گمپر رنگ لباس‌های بارسلونا رو از رنگ لباس‌های تیم سابقش بازل سوییس الهام گرفته و این دو رنگ رو برای تیم بارسا انتخاب کرد.

به هر حال هرکدام از این نظریه‌ها که درست باشند، این دو رنگ (آبی و اناری) برای اولین بار و در سال 1900 و در بازی مقابل هیسپانیا مورد استفاده قرار گرفتند.

یونیسف اولین اسپانسر بارسلونا

بارسا از زمان تاسیس خودش، هیچگاه هیچ برندی را روی پیراهن خود تبلیغ نکرد تا اینکه در 14 ژوئیه 2006 و با عقد قراردادی 5 ساله با یونیسف، لوگو این نهاد خیریه را به پیراهن خود اضافه کرد.
طبق این قرارداد، یونیسف هر سال 1,5 میلیون یورو از طرف بنیاد بارسلونا به یونیسف پرداخت میشد. بعد از این پنج سال آبی و اناری‌ها با قراردادی به ارزش 150 میلیون یورو با بنیاد قطر به نداشتن اسپانسر روی پیراهن خود پایان دادند.

لوگو این باشگاه نیز در سال 1910، بعد از مسابقه طراحی‌ای که بین اعضای باشگاه برگزار شد دستخوش تغییر شد. طرح فعلی لوگو بارسلونا، برگرفته از طرح اولیه “کارلس کومامالا” یکی از اعصی این باشگاه است که شامل تاج و صلیب سنت جورج، پرچم کاتالان در بالا و رنگ لباس این تیم در پایین این لوگو است.

معمولا کیت اول بارسلونا ترکیبی از رنگ‌های آبی و اناری است و کیت دوم بارسلونا این تیم به رنگ زرد، نارنجی، صورتی و… طراحی می‌شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری در
https://vintagesport.ir/?p=30498
لینک کپی شد